Faktycznie, przechodząc na dietę roślinną, niektórzy mogą zauważyć skoki wagi. Mogą one być na początku lub już w trakcie zmiany stylu życia, bądź odchudzania, jeśli w diecie pojawia się dużo warzyw, owoców. Wiem, że to może być demotywujące i większość osób w tym momencie pomyśli, że mimo trzymania się diety przytyła, że to nie ma sensu itp. A w najgorszym przypadku zrezygnuje z wprowadzanych zmian.

Czy waga może wzrosnąć po zjedzeniu węglowodanów? 

Coś w tym jest, bo faktycznie waga może nam trochę wzrastać po posiłkach wysoko węglowodanowych, ale jeśli spożywamy odpowiednią ilość kalorii, to nie będzie to miało nic wspólnego z tyciem, odkładaniem tkanki tłuszczowej.

POTRZEBUJESZ POMOCY DIETETYCZNEJ?

Pomogę Ci usystematyzować wiedzę o zdrowym odżywianiu z zakresu diety wegańskiej, zredukować masę ciała, a także dopasować jadłospis do stylu życia.

Ale najważniejsze na początek, tyjemy zawsze od nadmiaru kalorii.

Nie przytyjemy jedząc jakieś konkretne produkty, jeśli one mieszczą się w naszym zapotrzebowaniu kalorycznym.

Przyjrzyjmy się węglowodanom. Jeden gram węglowodanów to 4 kalorie, węglowodany możemy podzielić najprościej na: cukry, skrobię i błonnik. 

Błonnik jest zaliczany do węglowodanów złożonych i składa się z ich frakcji oraz innych substancji. Dzielimy go na rozpuszczalny (celuloza, hemiceluloza – znajdują się w np. strączkach, produktach pełnoziarnistych, otrębach) i nierozpuszczalny (pektyny, śluzy, gumy – znajdujące się w np. również strączkach, dojrzałych owocach). Frakcje te różnią się częściowo między sobą, ale ogólnie błonnik wpływa na m.in. zwiększenie uczucia sytości, a także zwiększenie masy stolca.

Dzieje się tak, ponieważ błonnik wiąże się z wodą przez to zwiększa swoją objętość, a to powoduje, że żołądek się wolniej opróżnia, dzięki temu jesteśmy dłużej syci. Natomiast ten proces może prowadzić do tego, że po posiłku bogatym w węglowodany nasza waga następnego dnia pewnie pokaże ciut więcej.

Także nie trzeba się bać węglowodanów. Wagę warto kontrolować, ale musimy brać pod uwagę też inne czynniki, które będą wpływały na to, co ona pokazuje. I przede wszystkim nie stresować się jej nagłymi skokami, ponieważ stres również może spowodować wzrost wagi.