Ogólnie dieta w niedoczynności tarczycy powinna być jak każda dieta, urozmaicona i odpowiednio zbilansowana. Dbamy o to, by spożywać oczywiście węglowodany, tłuszcze i białka. Należy zwrócić szczególną uwagę na jod, selen, cynk, żelazo, witaminę D, a jako że mówimy o diecie wegańskiej to dodatkowo warto też pamiętać o kwasach omega 3, jak również witaminie B12, która bywa niedoborowa w dietach roślinnych. 

Jod

Jest on potrzebny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, dzienna norma jodu wynosi 150 mcg. Aby mieć pewność, że w naszej diecie znajduje się odpowiednia ilość jodu należy zwrócić uwagę, aby stosować na co dzień sól jodowaną (5 g, czyli 1 łyżeczka wystarczy, aby spełnić tę normę). Można także do diety włączyć wodę jodowaną, a także algi. Jednak trzeba uważać, by nie przesadzić z jego spożywaniem ponieważ nadmiar może prowadzić do efektu Wolffa-Chainkoffa, w którym tarczyca broni się przed dużymi dawkami jodu.

Selen

Jego niedobory wpływają na mniejszą przyswajalność jodu, a także na mniejsze wytwarzanie T3. Już nie raz pisałam, że jest on problematyczny na diecie wegańskiej, ponieważ jego ilość zależy od gleby (która w Polsce jest uboga w selen) i wody. Dlatego jego ilość w poszczególnych produktach może być zmienna. Jednak za jego źródła w diecie roślinnej wymienia się: czosnek, grzyby, strączki, orzechy, mąkę pełnoziarnistą, a także orzechach brazylijskich. Mimo, iż w zależności od pochodzenia zawartość selenu jest w orzechach brazylijskich jest różna i tak uważam, że warto dodać je do diety jako urozmaicenie.

Cynk

Następnie mamy cynk, który ma działanie przeciwzapalne i jest antyoksydantem. Jest też ważny, ponieważ jest składnikiem białek receptorowych trójjodotyroniny. Jego niedobór może wpłynąć na ten hormon i powodować obniżenie T3 i T4 we krwi.

Na diecie wegańskiej możemy znaleźć większe ilości cynku w: fasoli białej, grochu, orzechach arachidowych, otrębach pszennych itd. Możemy też poprawić jego wchłanianie łącząc produkty bogate w cynk z białkiem, cytrusami, produktami  fermentowanymi.

Żelazo

Przy niedoczynności tarczycy może również występować anemia, ale żelazo też jest potrzebne do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. O żelazie pisałam dość dużo już w innym artykule, dlatego podlinkuję Ci go tutaj.

Witamina D

W Polsce witaminę D należy suplementować od września do kwietnia, jednak w niektórych przypadkach warto rozważyć jej suplementowanie nawet cały rok. Szczególnie gdy unikamy słońca. Krótko mówiąc, wpływa ona ogólnie bardzo pozytywnie na nasze zdrowie, na tkankę kostną, prawidłowe funkcjonowanie tarczycy oraz układ odpornościowy itp.

Kwasy omega-3

Konwersja ALA do EPA i DHA, zależy od wielu czynników: stan zdrowia, dieta, wiek, spożywanie alkoholu itp. U wegan ta konwersja jest na poziomie stałym, ale niskim. Jednak w każdym przypadku, gdy występuje jakiś dodatkowy czynnik, który może wpłynąć na zaburzenie tej konwersji uważam, że warto przemyśleć suplementowanie kwasami EPA i DHA. O kwasach omega-3 znajdziesz więcej informacji tutaj.

Witamina B12

Na samym końcu chcę wspomnieć również o witaminie B12, ponieważ na diecie roślinnej nie ma możliwości dostarczenia witaminy B12 inaczej, niż poprzez suplementację. A jej niedobory bywają powszechne wśród wegan, dlatego należy pamiętać o jej regularnym suplementowaniu.

POTRZEBUJESZ POMOCY DIETETYCZNEJ?

Pomogę Ci usystematyzować wiedzę o zdrowym odżywianiu z zakresu diety wegańskiej, zredukować masę ciała, a także dopasować jadłospis do stylu życia.