Jak często się ważyć?

Uważam, że najrozsądniej jest ważyć się każdego dnia jeśli zaczynamy naszą przygodę z odchudzaniem i wyciągać tygodniową średnią z tych pomiarów. Pomoże to początkowo zweryfikować czy mamy odpowiedni deficyt kaloryczny. Następnie można zmniejszyć częstotliwość ważenia w celach kontrolnych.

Czy pora ma znaczenie?

Oczywiście najlepiej jest ważyć się rano gdy jeszcze nic jedliśmy i jesteśmy po porannej toalecie. Dobrze jest mieć wtedy na sobie lekkie ubrania lub wcale.

Sprawa się jednak komplikuje u kobiet, ponieważ najlepiej jest wybrać dzień w pierwszej połowie cyklu (po zakończeniu miesiączki, przed owulacją). W drugiej części cyklu rośnie stężenie progesteronu, które powoduje zatrzymanie wody co za tym idzie wzrost wagi co może działać zniechęcająco. Dlatego warto być świadomym tego, co się z nami dzieje w tych dniach i oznaczyć je sobie dodatkowo podczas ważenia.

Czy inne rzeczy również wpływają na wahania wagi?

Tak, wahania wagi są normalne i mogą wynikać z:

Jak jeszcze kontrolować swoje postępy?

Najlepiej według mnie po ubraniach. Po nich najlepiej widzimy kiedy wreszcie możemy się dopiąć, że nic się nie opina itd. Zachęcam też do wykorzystywania centymetra krawieckiego. Po zważeniu się wystarczy sprawdzić obwód pasa, talii, bioder – ale nie wciągaj powietrza! Staraj się stać jak najbardziej naturalnie podczas mierzenia. Można też robić sobie zdjęcia, widząc się na co dzień ciężko nam samym ocenić swoje efekty, ale porównując zdjęcia robione np. co miesiąc będziemy w stanie już dostrzec różnice. O naszych postępach również usłyszymy w komplementach od innych osób.