ILE DZIENNIE?

WHO rekomenduje, aby spożycie soli nie przekraczało 5 g dziennie – 1 łyżeczka. Natomiast u osób z powikłaniami nerek czy układu sercowo-naczyniowego nie powinno się przekraczać 3 g dziennie. Wlicza się w to sól dodawana w domu do posiłków jak również ta spożywana w gotowych produktach. Dlatego warto czytać opakowania i sprawdzać zawartość sodu – 1 g odpowiada ok 2,5 g soli. Czytając etykiety należy zwrócić uwagę na jaką porcję jest podana ta wartość. Najczęściej będzie to na 100 g produktu.

Oczywiście warzywa i owoce również zawierają sód. Osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny zwrócić uwagę na to i spożywać te, które mają najmniejszą jego zawartość np. papryka czerwona, dynia, sałata zielona, arbuz, banany, truskawki itd.

U osób z łagodnym nadciśnieniem bądź takim, które jest wysokie, ale nadal mieści się w normie samoograniczenie soli potrafi przynieść pożądane efekty.

Niestety wiele osób uważa, że niedosolona potrawa nie ma smaku, dla tych osób pewnym rozwiązaniem może być zamiana soli sodowej na sól potasową lub magnezową. Nadal będzie to źródło sodu, jednak pozwoli trochę ograniczyć jego spożycie jeżeli nie będziemy jej używać w większych ilościach niż zwykle. Choć ja zachęcam do odkrywania nowych smaków za pomocą przypraw: lubczyk, bazylia, majeranek, tymianek itd.

JOD

Natomiast jeśli chodzi o wybór soli, to polecam używać soli jodowanej. Ostatnimi czasy bardzo popularna jest sól himalajska. Może i ma nieznacznie więcej wartości od zwykłej soli to jednak często nie zawiera jodu. Można też do diety włączyć wodorosty bogate w jod, wodę jodowaną, bądź suplement z jodem.