Przy problemach z wypróżnianiem należy zwrócić uwagę, czy w ostatnim czasie zaobserwowaliśmy zmiany rytmu wypróżnień, obecność krwi, śluzu lub czy nie zmienił się kształt stolca na bardzo wąski tzw. ołówkowaty. Widząc tego typu objawy powinniśmy bezwzględnie udać się do lekarza, by wykluczyć inne choroby.

Jak często powinno się oddawać stolec?

To jak często się wypróżniamy jest sprawą bardzo indywidualną i może mieć na to wpływ: sposób odżywiania, aktywność fizyczna, a także od usposobienia, naszego nastroju oraz napięcia układu autonomicznego (są to reakcje niezależne od naszej woli). Zawartość jelita grubego u każdego będzie się przesuwała w różnym tempie, jednak można przyjąć, że u większości ludzi jest to 2-3 dni, a u innych może to być nawet 6 dni.

Jak powstają zaparcia?

Jedną z przyczyn może być jego długie zaleganie w okrężnicy. Przeciętny stolec zawiera ok. 75% wody, im dłużej przebywa w jelicie grubym tym bardziej zmniejsza się jego zawartość wody, która jest wchłaniana do krwiobiegu. To dalej prowadzi do rzadszego oddawania stolca oraz powoduje że robi się on zbity i twardy.

Styl życia i sposób odżywiania ma tutaj duże znaczenie. Warto też podkreślić, że zażywanie niektórych leków np. leków przeciwbólowych również może przyczynić się do powstawania zaparć. Mimo wszystko zawsze warto wykluczyć ewentualne choroby szczególnie gdy zaobserwujemy niepokojące zmiany o których pisałam powyżej.

Jak sobie pomóc, by pozbyć się zaparć?

– postaraj się ograniczyć stres

– włącz do diety mielone siemię lniane (jest bardzo dobrym źródłem błonnika)

– ogranicz spożywanie tłustych produktów, słodyczy oraz alkoholu

I najważniejsze według mnie:

– zaplanuj w miarę swoich możliwości dodatkową aktywność fizyczną

– planuj posiłki z wyprzedzeniem i staraj się wzbogacać je o warzywa i owoce oraz pieczywo pełnoziarniste, kasze itp. (produkty bogate w błonnik)

– pilnuj spożywania odpowiedniej ilości wody

Co aktywność fizyczna ma do pracy jelit?

Właściwie to dość dużo, otóż dzięki aktywności fizycznej wspomagana jest perystaltyka jelit czyli przesuwanie pokarmu.

Dlaczego błonnik jest taki ważny?

Błonnik wiąże się z wodą w związku z tym zwiększa swoją objętość i stolca. Dzięki temu łatwiej przechodzi przez jelita, powodując regularne wypróżnienia. Lecz pamiętaj, by zwiększać ilość błonnika w diecie stopniowo ponieważ zbyt duże jego ilości na początku również mogą powodować dyskomfort.

Dodatkową zaletą błonnika, o której warto wspomnieć jest to, iż dzięki temu, że absorbuje on wodę, zwiększa swoją objętość w żołądku, a my czujemy się szybciej najedzeni. Spowalnia on też opróżnianie żołądka oraz wchłanianie substancji odżywczych, pozostawiając uczucie sytości na dłużej.